Bildegalleri fra padleturer 2005
Klikk på bildene for forstørrelser.

Tilbake til Startsiden

Tilbake til tursiden

Lavvann ved start

Se på røyken.. Det blåser bra.

Bilde lengst til venstre: Skikkelig lavvann.

Neste bilde: I le bak Rosnestangen. Man ser på fabrikkrøyken at det blåser friskt utenfor.

Padlesesongstart 5.februar 2005.
Det nye året startet opp med masse vind og elendig vær. Stormene Gudrun, Hårek og Inga gjorde januar til en utrivelig tid, og padling i slikt vær kom ikke på tale. Samtidig gjorde arbeidsmengden på jobben at dagene ble lange og skinnstolen hjemme svært forlokkende på fritiden. Da Håkon sendte mail 30.januar om tur lørdag 5.februar med oppmøte hos ham kl 08.00, så var jeg mentalt helt klar for en tur. Uken som kom bød nok en gang på mye tastaturknotting. Over 70 timer foran en PC-skjerm på 5 arbeidsdager er ikke noe særlig oppbyggelig, og da lørdagen opprant presterte jeg å forsove meg!!! Det var kun med 30 minutter, men tenk å forsove seg når man skal ut og padle... Håkon var helt sjokkert, han hadde aldri opplevd maken.

Planen var å padle fra Kurefjorden, innom Sletterøyene og til Moss, men værgudene bestemte noe annet. 10-12 sekundmeter vind fra sydvest ved Kanalen fortalte oss litt om forholdene ved Sletter. Overskyet disig vær i tillegg gjorde at vi endret på planene og bestemte oss for padling i Mossesundet i stedet. Satte ut fra Rosnestangen, padlet ut gjennom kanalen og "kjente" litt på bølger og vind før vi padlet inn igjen. Slappet av opp mot Kjellandsvikbukta og padlet deretter rolig tilbake til utgangspunktet. Det ble ikke lange turen, men vi hadde vunnet over oss selv. Begge måtte innrømme at trangen til å være hjemme hadde vært stor denne dagen, og turen var en åndelig seier.

Det blir nok mange turer i år, det er vi sikre på...

I le ved gamle Røds Hotel
Tur-ruten 20.februar 2005
Kort tur 20.februar 2005
Vi gjorde et nytt forsøk på turen Kurefjorden - Moss. Klokken 08.00 var det pent og vindstille i det vi padlet ut fra Møvik. Det var veldig lavvann, så vi regnet med å få hjelp av tidevannet på vei inn. MEN, - da vi rundet Danmarken begynte det å blåse fra nordvest, og før vi fikk passert Rørvikbukta var bølgene og vinden kraftig rett i mot, ca 12-14 m/s. Tidevannsstrømmen innover gjorde at bølgene ble krappere og høyere enn forventet, og vi valgte å bryte ved Røed. Vi får gjøre nok et forsøk senere.
Tur i Vansjø 15.april 2005
Håkon ringte og ville ha meg med på en liten tur fredags morgen. Han hadde fri og skulle ut og padle med den gule bananen. Jeg tok straks ut litt fritid og ble med. Nydelig vårvær gjorde det til en deilig tur på 22 km. Opp Mosseelva fra Ørehavna, rundt Dillingøya og tilbake til Ørehavna. Jeg hadde ikke tatt med nok drikke, og kroppen stivnet helt på slutten av turen. Håkon .... ring meg mere... jeg trenger flere slike turer !!!

Håkon og gåsa

E6-brua ved Storebaug

Padlerute 15.04.2005

Møvik - Moss 26.april
Håkon hadde fri denne tirsdagen, så Tom tok en fridag han også. Vi skulle endelig få til denne turen som vi hadde forsøkt oss på to ganger. Været var flott, og klokken 07.15 var vi på vannet. Håkon prøvde for anledningen en gammel Hasle Touring, og etter hans eget utsagn var den overraskende morsom. Også denne gangen begynte det å blåse opp, men nå fra sydvest. På slutten av turen var det riktig så morsomt med bølger som hele tiden truet med å sette kajakken på tvers og kantre den. Vi kom vel på land ved Sjøbadet etter en fin tur på 22,4 km.

Straks klar ved Møvik

Kake er kjempegodt

En liten rast ved Evjesund

Padlerute 26.04.2005

Jeløya rundt lørdag 7.mai
Håkon og Tom MÅTTE bare ut en tur. Været var nydelig og alt lå til rette for en padletur. Vi møttes på stranda ved gamle Sjøboden og la ut og ivei vestover med solen. Vannet var blikkstille, og som vanlig var det en nytelse å komme seg ut.

Klar for avgang

Håkon ved "Nebba"
Padlet innom Rambergnebba før vi stakk innom Nestangen for litt kaffe og pølser.. Mmmm... livet er herlig.

Avslapning

Pause på Nestangen
I Bevøysundet dukket det opp en gammel seilbåt, artig skute med en traust ro over seg. Så begynte det å blåse opp, og før vi rundet Kippenes blåste det skikkelig fra syd. Det ble blytungt å padle, og strekket fra Kippenes, gjennom kanalen og inn til stranda ved Sjøbadet ble en seig styrketrening som tok godt tak i rygg- og skuldermuskler. Men, som alltid, det var en fin tur...

Mmm..varme pølser..

Håkon og skuta
Langøya - Ørehavna 20.mai 2005
Så var det på'n igjen. Tom hadde riktignok vært ute i blåsten i pinsen, men tur er tur.. Avtalen var at Tom skulle møte opp på Ørehavna kl 04.30. Der skulle kajakk og utstyr lempes over på bilen til Håkon, og så skulle Anne kjøre oss til Langøya i Råde. Fytterakker'n - SÅ tidlig opp på en fredag... og attpå til regnet det!! Suukk, hva gjør man ikke for godt selskap...

Under brua til Langøya

Nødvendig ærend i land
Det var skikkelig grått da vi kom på vannet klokken 05.15, men det stoppet ikke de brave padlerne fra å svinge friskt med åra. Det var periodevis mindre regn, men det silte jevn og trutt på hele turen.

Under her kommer vi ikke

"Sveiv opp brua.."
Padleruten kan man se på kart-bildet, men i ord var den altså: Ut fra Lippert-tangens østside, under brua til Langøya, langs Ryggelandet, opp mot Moskjæra naturreservat, inn mot Rygge flystasjon sitt område, nordover til Bjørnøya, over til Minatangen, inn i Holmefjorden ved Bliksøya, rundt og inn i Ramsund, forbi Lille Tømmerøy og inn på Store Tømmerøy for matpause.

Ved brua til Bliksøya

Inn i graset
Videre til Kjærsundtangen og inn i Kjærsundbukt. Her overrasket vi et rådyr helt nede i vannkanten. Det hørte ikke at vi kom sigende, og fikk seg nok en støkk i livet da vi ble oppdaget bare få meter fra det. Vi fulgte Vålerlandet nordover inn i Smauget mellom Dillingøya og Våler. Fulgte deretter Dillingøya rundt til Havra i Vanemfjorden og krysset så over til Elverhøy. Deretter fulgte vi Mosse-elva ned til Ørehavna. Total padledistanse, 22,1 kilometer. Fin tur, men våt.

Delbare årer er fint

Videre, videre..

Padlerute 20.mai 2005, 22,1 km

Kaffe og pølser

Trøtting

Et lite reir i mosen

Vi så en del hekkende fugler på turen samt mange spor etter bever. Reiret over her lå i en liten, mosekledd helling, ca 80 cm over bakken. Rakk ikke å se hva slags fugl det var, men den var ikke stor. Den fløy ut akkurat i det jeg kom forbi, og da måtte jeg jo bare ta et bilde av reiret.

Rundtur i Singlefjorden søndag 26.juni 2005
Jeg var alene på hytta helgen 25-26.juni. Nydelig vær på søndag fikk meg ut på en rundtur i Singlefjorden. Det blåste svakt vestavær ved start og økte på utover dagen, men aldri så mye at det utgjorde noe problem. Det var verre med all de store, hurtiggående båtene. De gjorde fjordkryssingene til en heseblesende affære. Verst var det i Ringdalsfjorden, der var det like mye trafikk på vannet som på den nye Svinesundbroa.

Rast på vestsiden av Singløya

Svinesundbruene
Padleruten var:
Ut Tosekilen, sydover vestsiden av Karlsøya, over til Singleøya, sydover vestsiden av Singleøya, østover over fjorden til svenskelandet syd for Ringdalsfjorden. Her traff jeg to hyggelige karer som hadde overnattet. De padlet en gul Borealis Esperanto tomannskajakk, en bred stabil padleplatform med god plass. Etter en hyggelig prat gikk turen videre nordover inn Ringdalsfjorden til ny Svinesundbru, ut igjen, nordover og rundt Flatskjæra i Røsneskilen hvor jeg tok en liten matpause. Tydeligvis var det en måkeunge i nærheten av meg, for mora var rimelig hissig der jeg satt.

Gjenmurt bunkers
Etter pausen gikk turen videre nordover til Bjerkholmen, rett vestover til Lilleknubben, videre vestover til Brenteholmene, inn i sundet mellom nordre og søndre Karlsøy, gjennom kanalen og ut til Olsengsundet, rundt Vassnestangen og inn Tosekilen igjen. I Revebukta holdt to karer på med en trekajakk jeg ikke hadde sett maken til. Måtte slå av en prat, og det viste seg at kajakken var et egendesign. Gutta holdt forresten også på med miniracerbiler.
Total padlelengde var akkurat 40 km, en fin tur.

Mat og kakao

Hissig måke

Vest for Askedalstangen

Fin liten plass
Sommerferien 2005
Dårlig vær og halsbetennelse gjorde at det ikke ble så fryktelig mye padling denne ferien. En tur rundt Kirkøya, noen andre rundturer i Singlefjorden samt noen småturer var alt jeg orket. Det ble også tatt lite bilder fra nye plasser. Her er to bilder fra en pause ved Askedalstangen mellom Skjeberg og Fredrikstad den 27.juli.