Skjelfoss - Nesparken, 36,8 km
28.mai 2005
Klikk på bildene for forstørrelser

Tilbake til Startsiden

Tilbake til tursiden

Tom fikk en mail fra Håkon om kvelden fredag 27.mai om at han ville padle fra Skjelfoss til Nesparken dagen etter. Da turen gikk forbi Skaarnesbakken hvor Tom bor, så ville Tom slenge seg med derfra. Håkon hadde egentlig ombestemt seg da Tom ringte, for værmeldinga var ikke den aller beste, men han hadde ikke hjerte til å si noe om det. Så dermed var avtalen i boks, og det skulle padles.

Håkon startet fra Skjelfoss kl 07.15. Ved Kurefossen måtte utstyret bæres forbi, men det var bare ca 50 meter. Etter stryket ned mot Flakstad kom han over en død elg litt ut fra elvebredden. Den luktet ikke godt, så han padlet raskt videre. I mellomtiden dro Tom kajakken sin ned til Torsnes og ned til Hobølelva mellom Skårnes og Kaabbel. Han ville ta bilder av Håkon på vei ned gjennom ras-stedet ved Skårnes. Han padlet opp til ras-stedet, hang kajakken fast på en sten og ventet med kameraet klart.

Hobølelva ved Torsnes

Ras-stedet

Håkon kommer..

Venstre side, Håkon, venstre..

Så bærer det løs.

Tjo hei..

Går det ikke strykende..

Moro, ikke sant.

Dette gikk jo bra.
Det er litt smalt oppe i kroken der, så Tom jobbet litt med å få snudd sin 5,85m lange kajakk i strømmen, men det gikk. Ferden fortsatte under Kabbel bru. Litt før vanninntaket til Middagsåsen skisenter støtte vi på en beverfamilie. Hunnen dukket mens to beverunger virret rundt ved elvekanten. Vi tok et bilde og padlet raskt videre for ikke å forstyrre mer enn nødvendig.

Kaabbel bru

To beverunger i elvekanten
Bak Folkestad industriområde er det nok et lite stryk som kalles Risheimvadet. Dette er et gammelt vadested over Hobølelva, og når det er lite vann kan man hoppe tørrskodd over. Er det mye vann, så går strømmen stri. I dag var det noe midt i mellom, så Håkon kjørte først med sin "plastikk-banan" for å teste forholdene.

Hmm... mye steiner..

Inn bak her går det bra..
Det er mye stein i vadestedet, og det var akkurat så lite vann at kajakken ikke ville gå over alle. Toms lange kajakk er ikke akkurat smidig i strømmende vann, så her gjaldt det å finne en renne, og ta fart ned den. Beste løypa gikk på skrå fra venstre side til høyre side på tvers av strømmen. Vi lurte litt på om det ville gå, men det var bare å la det stå til. Tom tok fart, og det gikk helt fint. Det ble et par kraftige møter med stein underveis, men trekajakken er utrolig solid, det ble bare noen riper i det ytterste laget som lett lar seg reparere.

Ta fart, så går det..

Kommer fint over på skrå..

Her humper det, mye stein ..

Her roer det seg.

Da drar vi videre..

Turen gikk videre i passe kosefart. Vi så flere rådyr underveis, og fugler var det i hopetall. Omtrent mellom Risheim og Tangen hadde elvebredden sklidd ut og tatt med seg noen trær som lå tvers over elva. Vi greide akkurat å snike oss under trærne på vestsiden av elva.

Trær i elva
Da vi passerte Eng gård luktet det så ille at jeg ikke tenkte på å ta bilde av brua der. En tilhenger med 15.000 liter grisemøkk veltet her denne våren, og lukta hang fortsatt i... Ikke lenge etterpå passerte vi under Krossengbrua og Rv.115.

Krossengbrua

Sanderød i bakgrunnen
Etter Sandrød gård lå det også noen trær som hadde veltet over elva. Her kom vi oss over ved å ta fart og "gynge" oss over trestammene. Vi så stadig beverhull og spor etter gnagerne. Vi passerte brua til Paulshus, og kort tid etterpå begynte det å duskregne litt, men ikke så mye at vi ble våte. Vi padlet forbi en kar som fisket ved utløpet til Bjørnerødvannet, og ved enden av vannet passerte vi under Bjørnerødbrua.

Brua til Paulshus

Bjørnerødbrua
Stykket fra Bjørnerødbrua og ned til Mosserosflasken er flatt og tildels kjedelig, men det er et rikt dyreliv her. Ferden gikk videre rett syd over Mosserosflasken og gjennom Gjeddesund. Nå hadde regnet tiltatt i styrke, så det ble en snartur i land på Brassebogen for å ta på oss regnfrakkene. Regnværet bare økte på, og vi begynte å få lyst på litt mat.

Pølser og spaghetti

Pølser er godt
Midt nedved Holmelandet bestemte vi oss for å låne verandaen på hytta lengst sydøst på Holmelandet (eier Arne Rognlien). Vi var forsiktige og ødela ikke noe.. Det var deilig å sitte under tak og nyte spaghetti Rimini, stekte pølser, kaffe og sjokolade.

Skal jeg steke flere?

Og så en liten strekk...
Etter en fin pause padlet vi videre. Ved Gudøya lå det flere store båter til vår store overraskelse. Det silte jevnt og trutt nå, men det var ikke vind, så det gjorde ikke noe. På Haratangen stod et Canadagjess-par med masse unger og så på oss. Ved Minatangen lå et par i telt. De hadde fått noen-og-tredve abbor på et lite garn og så svært fornøyde ut. Rett etterpå braket tordenværet løs over Rygge og regnet høljet ned. På Abborn lå tre karer i telt. De hadde med seg kano og motorbåt og så ut til å hygge seg med bål og dram i regnværet. Ved Mjøsund var det en hel flokk med folk. Vi så i hvertfall 5 kanoer her og en masse unger under en stor presenning-gapahuk.
Rett før Nåløyet stakk Håkon innom en granbusk som stod ved vannet. En ypperlig paraply, for der inne var det helt tørt. Etter Nåløyet knitret det løs igjen. Tordenen rullet heftig forbi Huggeneskilen. Da vi rundet Kjellerødtangen ble det skummelt. Lynet slo mellom skyene rett over hodet på oss, og lydbølgene ristet i kroppen. Det var ikke særlig avslappende å sitte i kajakk midt ute på Vestfjorden i slikt vær. Ved Nesenga måtte Tom ta en liten drikkepause. Selv om regnet høljet ned var han litt tørr i munnen.. huff...

Naturlig paraply

Ut Nåløyet
Dermed gjenstod bare den siste kryssingen i åpent farvann over Årvollfjorden. "Nå ser det visst ut til å ha gitt seg", sa Håkon da vi begynte på strekket, og dermed smalt det. Vi skyndet oss inn til Ravnefjellet og la oss litt i le. Men det varte ikke lenge før vi dro av gårde igjen, og ganske snart rundet vi ved Elverhøy. Ned Mosse-elva økte regnværet i styrke, og regnet slo skikkelig opp fra vannet.

Ved Ravnefjellet

I le innunder Ravnefjellet

Inn mot Vrangen

Mot brua i Vrangen

Utenfor Hananbukta

Under Krapfossbrua stoppet Håkon for å ringe til sin kjære Anne og be henne om å komme til parkeringsplassen på Myra for å hente oss. Vi padlet rundt Nesparken og inn under brua til innfartsveien. Der går det an å kjøre helt ned til vannet, og det er enkelt å lesse på bilen. Dessuten er man i ly for regnet...

Hva skal vi så si om turen? Jo, det var en kjempefin tur. Det å se beverunger var verdt nesten hele turen, alt dyrelivet ellers var fint å se, padlingen inneholdt elementer av spenning på flere plan og som vanlig hadde vi det hyggelig. At det regnet masse på den siste halvdelen var også litt av en opplevelse. Vi ble våte, javel, men vi er tørre igjen nå... :-)

Takk for følget på denne turen, vi sees kanskje snart igjen?

Håkon ringer etter transport.