Padletur fra Ørje til Tistedal 12 og 13 juni 2004
”Tres Amigos padler igjen”
Klikk på bildene for forstørrelser. Bilder uten fotografens navn er tatt av Tom Bastiansen
Tilbake til hovedsiden
Kanalpadling…
Halden padleklubb annonserte ”Kanalpadling 2004” på sine hjemmesider tidlig på vårparten, og jeg grep fatt i tanken. Kanskje man skulle slenge seg med som en avveksling fra havpadlingen? Sånn bare for å få en forandring?

Geir og Håkon
Mail ble sendt til Geir Anthonsen og Håkon Olsen, og svaret lot ikke vente på seg… ”Sånn vemmelig ferskvannspadling???”, svarte Geir, og nøyaktig samme svar kom fra Håkon. Jeg ble litt snurt, men OK, jeg kunne slenge meg med alene. Ikke lenge etter kom kontramailer, og vi ble enige om å melde oss på.
Programmet var i boks, det skulle være festivitas på Ørje, man skulle padle 15 km første dag med grilling og sosialt samvær på kvelden. Neste dag skulle det padles 35 km med slusing i Strømfoss og Brekke sluser og med ”målpassering” ved Halden Padleklubbs lokaler ved ”Turisten-brygga” i Tistedalen.

Transportmulighetene til og fra ble diskutert. Vi kom til at jeg kunne kjøre til Tistedalen fra hytta i Skjeberg og parkere der. Halden Padleklubb ordnet transport fra Tistedalen til Ørje. Geir og Håkon ble kjørt til Ørje av Håkons kone, og jeg skulle kjøre oss hjem når vi ankom Tistedalen etter padleturen. Grei løsning..

Jeg var oppe kl 07.00 lørdag morgen i strålende sol. Kajakken var pakket, det var bare matpakka som skulle ordnes. Kl 08.15 gikk avreisen fra hytta, og kl 08.45 var jeg i Tistedalen. Kajakken og utstyret ble lastet på den annonserte transporten, og så bar det i vei til Ørje. På veien oppover kom det en telefon fra Geir og Håkon om at de også var på vei.

Transporten ankom øvre sluseport på Ørje kl 10.00, og der stod dos amigos og ventet. Registrering, utdeling av kart, program og T-trøyer gikk kjapt unna, og turen gikk deretter ned til utsettingsplassen på nedsiden av slusene.

Lossing av kajakker

Perle av en båt
(Foto: Håkon Olsen)
Og så begynte det å gå tregt…
Vi hadde ikke helt fått med oss at dette var en del av Kanalselskapets 200 års markering. Dette involverte en rekke taler av diverse ordførere, Anne Enger Lahnstein skulle tale og klippe sitt første bånd som fylkesmann, Kampen Janitsjar skulle spille og synge, koret skulle synge osv. osv.

D/S Tryg

På vei inn i slusa

Snart inne

Vannet slippes ut

På vei ut

Interesserte tilskuere.
Geir og Håkon står sammen med slusevokteren, Roar Løken nærmest.

D/S Engebret Soot

Klar for festivitas

Alt klart
I hht programmet skulle vi være på vannet kl 13.10 ved nedre sluseport. ”Kajakkoppvisning” stod det.. Vi lurte litt på hva dette betydde.. Forslag som ”sampadling” og ”synkron-rulling” ble foreslått uten at noen virket særlig entusiastiske. Vi lengtet etter å starte padlingen, men holdt oss i skinnet.

På vei ut med prominente personer

Tres Amigos er startklare
(Foto: Bjørn Ystrøm)
Men da klokken ble 13.30 og det ble annonsert bløtkakespising først med padlestart kl 15.30, da orket ikke ”amigosene” mer… Vi bestemte oss for å stikke av i snegletempo og fikk følge av to andre i noe kjappere tempo som forsvant forbi.

Håkon studerer faunaen

Geir i siget

Tom venter på Håkon

Mere fauna
Og snegletempo ble det..
Vi ”seilte” og drev langt og lenge i strålende solskinn. Ned kanalen fra Ørje og inn i Lifjorden. Jo lengre vi drev, jo slappere ble vi, og vi var nær ved å sovne i kajakkene. Det hjalp ikke at vi så et par røyskatter, smålom, toppdykkere og spor etter bever underveis. Etter ca 2 timer og 30 minutter passerte en annen av deltakerne oss som et varsel om at resten av gjengen var på vei. Det var Erik Jensen, en godt voksen kar fra Larkollen, i en rød Hasle Explorer. Da feltet på 14 kajakker nesten hadde tatt oss igjen helt i enden på Lifjorden tre timer etter starten, begynte vi å padle litt, men da skjedde det utrolige… Feltet gikk i land for å ta en pause!!!
Det ble for mye av det gode… Vi er vant til å padle noen timer i strekk, og dette ble altfor slapt. Vi bestemte oss for å daffe videre til leirplassen på Slevikstranda, og dermed basta. Øymarksjøen ble langsomt tilbakelagt.

Litt ut i Bøensfjorden ble vi forbipadlet av Roar Løken og Olav Schmedling i en eldgammel spantbygd kano… Håkon holdt på å gå ut av sitt gode skinn og ymtet frampå at det skulle være siste gang han ble forbipadlet av en kano!!! Noe så forsmedelig… Men slappheten var stor, så vi lot dem padle.

Olav og Roar i kanoen
(Foto: Tore Hoell)

Tres Amigos ankommer Slevikstranda

Slevikstranda

Mye plast i vannkanten
Like etter ankom vi Slevikstranda. Det viste seg at plassen ble brukt som et annerledes ”konferansesenter” med en diger lavvo, grillplass, masse sitteplass etc. Teltene ble slått opp nedenfor i skogen og ved vannkanten etter hvert som padlerne kom i land.

Rundt benkene

Teltleiren
(Foto: Håkon Olsen)
Utpå kvelden ble grillen fyrt opp og Halden Padleklubb ordnet mat og drikke. Maten smakte godt etter all daffingen. Ca kl 20.00 ankom kultursjefen i Marker kommune, Grethe Brustad Nilsen, med en diger bløtkake pyntet med bildet av Engebret Soot. Mens kaffe og kake ble fortært, kåserte hun om dampbåtene, tømmerfløtingen, kanalsystemene, Engebret Soots liv og levnet og mye mer. Det var en interessert tilhørerskare som koste seg den kvelden.

Grilling

Grethe ankommer

Nydelig kake

"... og over ved Otteid ..."
Amigosene tok kvelden ca kl 23.30 mens myggen og knotten sikret seg de siste godbitene.

Geir tar kvelden...

..og det gjør Håkon også

Stille kl 05.00
Overnatting i telt er ikke alltid den helt store komforten, så kl 04.45 var jeg oppe igjen. Håkon hadde også stått opp, og han startet med kaffe, egg & bacon og stekt sjampinjong litt over kl 05.00. Ingen respons fra teltene omkring, men vi hadde en hyggelig frokoststund. Nærmere 06.00 måtte Geir til pers, vi kunne jo ikke sitte slik alene..

Litt lufting på morrakvisten

Håkon i gang

Frokost, Geir og Tom

Geir ikke helt våken
Utover formiddagen ble det liv i de øvrige teltene, og kl 09.15 satte kajakkflotiljen kurs for Strømfoss. Da hadde amigosene vært på vannet en times tid og rykket i kobbelet for å komme av gårde. Vi padlet ned mot utløpet av Bøensfjorden, rundt Bøenneset og ned elva til Strømfoss sluse.

Straks klar for dag to..

Feltet mot Strømfoss

Ved Bøenneset

I siget
Slusingen i Strømfoss gikk helt greit. En smule anspenthet hos noen, men en klynge på 20 kajakker er en mer stabil flåte enn noen båt. Vel nede skulle 9 stykker padle videre mot Tistedal, mens 11 stykker skulle sluses opp igjen og padle tilbake til Slevikstranda.

Inn mot Strømfoss sluse

I slusen

I Strømfoss sluse

Spente padlere

Kajakkflotiljen
(Foto: Bjørn Ystrøm)
Vi padlet videre ut i Aremarksjøen. Jeg måtte bare ta ut litt krefter, så turboen ble skrudd på og hovedfeltet ble etter hvert langt etter. Det var deilig å kjenne at kroppen fungerte til tross for manglende padling denne våren. Litt forbi Riveøya fikk jeg øye på et par fiskeørner og stoppet opp for å beundre deres grasiøse svev der de speidet etter mat. Feltet nærmet seg, og de bestemte seg for å ta pause på Riveøya, så jeg måtte padle litt tilbake til dem. Brus og sjokolade smakte godt etter utfoldelsen.

Pause uten meg..??
(Foto: Håkon Olsen)
Etter pausen padlet vi videre sydover, passerte Aremark kirke og var på vei mot utløpet av sjøen da M/S Turisten kom etter oss. Vi padlet inn i sundet ned mot Skodsberg bru og båten passerte oss rett før brua.

M/S Turisten kommer opp bakfra

Nyskjerrige turister på dekk

Klare for å følge etter

Erik Jensen hilser
(Foto: Bjørn Jensen)

Vi fulgte etter inn i Tordivelen, og litt lengre nede møtte vi to andre padlere. Den ene var et medlem av Halden Padleklubb som hadde hytte ved Aspern. Den andre var en svenske som hadde padlet fra Orust. Han skulle padle opp til vestre Otteidvika, frakte kajakken over til østre Otteidvika og følge vannveien ned til Gøteborg, og derfra opp til Orust igjen. Hørtes ut som en kjempefin tur.. Geir og jeg har forøvrig padlet fra Orust til Skjeberg, se den turberetningen her...
Vel igjennom Tordivelen og inn i Aspern var tiden inne for litt mat. Gruppen la kursen inn på østsiden av Vestgardøya og inn til en liten vik på fastlandet. Her ble primuser og kokeapparater halt fram i stort monn. Mat og kaffe smakte godt.

Pause

Mat og kaffe
Geir hadde slitt litt med å holde følge, tempoet var akkurat ørlite over det som passet ham og Prijon’en hans, så han ville starte litt før resten av feltet. (Jeg mistenker Prijon’en for å være skikkelig oppskrapet og rufsete i bunnen etter alle de harde landingene til Geir, derav litt treg glidning i vannet..) Jeg og Håkon hang oss selvfølgelig med. Vi padlet forbi Løvøya på østsiden, og så lurte vi på hvor vi skulle. Håkon ville mer mot sydvest, mens Geir ville mer mot syd. Jeg hadde ingen anelse om hvor vi skulle, så jeg bare hang med. Vi padlet først mot sydvest, så ombestemte vi oss og padlet litt tilbake og sydover. Etter hvert fant vi ut at vi padlet feil, og at Håkon hadde rett. Da så vi resten av feltet komme over sjøen i retning mot sydvest, og vi padlet slik at vi kom på samme kurs.

Ved inngangen til Stenselva
(Foto: Bjørn Ystrøm)

Pause til ære for fotografen.
Erik J. har stukket av gårde.

Det gamle sluseanlegget ved Krappeto
(Foto: Bjørn Jensen)
Ved utløpet av Aspern var feltet atter samlet og vi padlet inn i Stenselva og langsomt forbi de gamle sluseanleggene ved Krappeto. Nå padlet vi rett vestover, og vinden blåste rett i mot. Med litt krappe småbølger ble dette som å padle i oppoverbakke, og det ble en seig liten padletur inn til Brekke sluser. Vi kom fram til slusene akkurat da M/S Turisten ble sluset opp, og da den var ute, padlet vi inn.

Ankomst Brekke sluser

Erik Th., Mario og Tom
Bak: Erik J. og Håkon
(Foto: Bjørn Ystrøm)
Slusene ved Brekke er Nord-Europas høyeste. 4 slusekammer med en samlet høyde på 26,6m. Vannet rant godt unna i disse slusene, og vi var nede på meget kort tid.

Hei hvor det går

I Brekke sluser

Ut til neste
(Foto: Bjørn Ystrøm)
Vi gikk i land og strakk litt på bena, men Håkon og Erik Jensen stakk av gårde ut Ganerødelven med en gang. Ikke lenge etter startet resten av feltet. Geir og jeg tok det helt med ro og ble liggende langt bak. Ute i Femsjøen blåste vinden rett i mot, og turen inn til Tistedal ble lang.
Geir og jeg ankom Tangen brygge ca kl 18.00, og da hadde nesten alle pakket ut og lastet opp kajakkene. Da var Geir lei av Femsjøen og skulle ikke padle på ferskvann på en lang stund…

Tom ankommer Tangen brygge, Tistedal..
(Foto: Håkon Olsen)

...og det gjør Geir også.
Ettersom Erik Jensen bodde rett ved Geir i Larkollen ble det til at de to kjørte sammen hjem, mens Håkon og jeg tok turen til Moss. Vi var rimelig fornøyde etter helgens padletur, selv om vi synes innledningen ble for langdryg.

Vi vil takke Halden Padleklubb for arrangementet og gi ros for god organisering. Transport til og fra, registrering, T-skjorte, grilling, kåseri, slusing og padlesamvær fungerte etter programmet.
At "Tres Amigos” var noe utålmodige etter å starte, tar vi på egen kappe.

Tusen takk til Bjørn Jensen, Bjørn Ystrøm, Tore Hoell og Håkon Olsen for at jeg fikk lov til å legge ut deres bilder til allmen beskuelse !!

Halden Padleklubb har en CD med masse flere bilder dersom noen av deltakerne ønsker disse. Jeg kan også være behjelpelig.