Dag 5
8.mai
2003
Sverigetur 4-8.mai 2003
Klikk på bildene for forstørrelser og nærmere detaljer

Innledning

Stod opp kl. 08.15 til sol og pent vær. Tørket tøy igjen og spiste. Brøt leir og dro i vei kl 10.00. Padlet mot utsiden av Kirkøy og inn i sundet mellom Kirkøy og Asmaløy. Vinden frisknet kjapt på og kom rett inn bakfra. Bølgene bygde seg kjapt opp, og jeg ble litt nervøs igjen, for kajakken ville hele tiden vri seg og legge seg på tvers av de brytende bølgene. Igjen så vi forskjellen i egenskapene på de to kajakkene. Geirs Prijon var langt mer retningsstabil enn min Guillemot, og dermed lettere å håndtere under slike forhold.

Padlet forbi Listranda. Vinden økte stadig, og det begynte å regne kraftig. Vi våget ikke å krysse Strømtangen og Mærrapanna mot Larkollen under slike forhold, så vi la om kursen mot hytta i Skjeberg i stedet. Det ble en "luftig" padling i sidevind inn mot Tosekilen. "Seilte" inn Tosekilen til Pulsbukta, og gikk i land der kl 16.00.

Padlet distanse dag 5 ca 28 km.

Trillet kajakkene opp til hytta og tok oss mat. Geir ringte broren sin som kjørte ham til Fredrikstad slik at han fikk hentet bilen. Da han kom tilbake, lastet vi alt inn og kjørte hjem.

Hva skal vi så si om turen?
Vi var enige i at det hadde vært en fin tur. Vind og regn gjorde oss ingenting når vi først var i kajakkene, men vi kunne unnvært alt vannet i teltet. Turen hadde blitt lengre med flere avstikkere dersom været hadde vært bedre, men opplevelsene vi hadde var fine. Vi fikk ikke tatt så mange bilder som vi ønsket. Uten vanntette kameraer stopper det seg selv når regnet øser ned, og man har annet å drive med enn å ta bilder når bølgene vokser en langt over hodet.

Totalvekt på kajakk med padler og utstyr var ca 178 kg. Til tross for dette var kajakken min lett å drive fram, og den var langt raskere enn Geirs Prijon. Retningsstabiliteten i høy sjø var dårlig til tross for roret. Førstestabiliteten er meget god, men andrestabiliteten er dårlig. Det merket jeg en gang som kajakken stilte seg på tvers ved Asmaløy og neste bølge klasket inn i siden. Da var jeg millimeter fra å kantre, noe som ikke ville ha skjedd med en annen konstruksjon. Nyttige erfaringer å ta med seg når jeg nå bygger min neste kajakk.

Totalt padlet distanse ble ikke mer enn ca 161 km. Padlestrekningen er utmålt på båtsportkart 1:50000 med distansehjul, så helt nøyaktig er ikke dette tallet, man får ta det for det det er. Vi padlet i ro og mak og stresset ikke med noe. Planen var å padle adskillig lengre ved å ta avstikkere hit og dit, men vinden og regnet satte en effektiv stopper for det. Vi har dermed noe til gode en annen gang..

Takk for følget på disse sidene.

Dag 1

Dag 2

Dag 3

Dag 4