Dag 4
7.mai
2003
Sverigetur 4-8.mai 2003
Klikk på bildene for forstørrelser og nærmere detaljer

Innledning

Ble vekket av gjøken kl 04.00. Den holdt en skikkelig ko-ko-konsert, men vi klarte å sovne igjen. Våknet på nytt kl. 08.15. Vi tok frokost på krakken mens vi forsøkte å tørke litt klær og soveposer. Været var pent, men det blåste litt fortsatt. Brøt leir og la i vei kl 09.30. Vi skulle padle skikkelig "innaskjærs" i dag. Tar man seg tid til litt avstikkere på denne ruten kan den sikkert bli en fin tur, men for oss ble den nesten bare en kjedelig transportetappe.

Vi padlet inn ved Resö og øst for Galtö. Omtrent midt på Rossö møtte vi Mogens Bidstrup som akkurat hadde startet på sin tre år lange padletur i Europa. Han kjente igjen kajakken fra hjemmesiden min, og vi slo av en prat før vi dro videre. Hjemmesiden hans finnes ikke mer, men jeg har laget en bok om turene hans.

Du kan fritt laste den ned her ...

Vi padlet videre øst for Tjernö og alle bakveiene inn til Strömstad. Å legge til i Strömstad er ikke lett. Vi forsøkte havnen og elven midt i byen, men måtte gi opp og padle inn nord for byen til en liten marina hvor vi fant en liten sandstrand. Det var bare 10 minutter å gå til sentrum hvor vi handlet litt på ICA. Var litt tomme i kroppen, så vi fylte opp med litt junk-food og sjokolade. Vel tilbake ved kajakkene var klokken allerede 17.00. Padlet nordover øst for Söndre og Nordre Långön. Krysset Sekken mot Herføl. Heldigvis hadde vinden løyet kraftig slik at bølgene ikke brøt. Selv om bølgehøyden ikke var mer enn ca 2 meter var jeg litt nervøs, for kajakken likte ikke disse bølgene inn på tvers og vred seg kraftig innimellom. Geirs Prijon taklet denne sjøen mye bedre, og Geir storkoste seg under overfarten.

Vi ankom Herføl ca kl. 19.30 og fant en fin leirplass på nordsiden mot Søndre Sandøy. Spiste varm kylling til kveldsmat. La oss kl 22.00.

Padlet distanse dag 4 ca. 40 km.

Dag 1

Dag 2

Dag 3

Dag 5