På tur i Egypt, en reise i tid og kultur
Dag 6
Vil du se flere og større bilder? Klikk på linken for Alle bilder fra dag 6

Du kan laste ned beretningen som acrobat-fil til din egen maskin ved å høyreklikke på linken under her og velge "Lagre fil som". Filen inneholder tekst og bilder og er på 4,5 MB.
Egypt/Egyptreisebeskrivelse.pdf

Dag 6, lørdag 19.mars, egen sightseeing, det egyptiske mumifiseringsmuseet, Sharm el Sheikh.
Ååååhhh, gudbevaremegvæl så god den senga var å sove i… Og ikke minst, vi fikk sove til vi våknet av oss selv…
Else og Tom var likevel oppe ved åttetiden og ruslet opp til frokostsalen. Og det var saker ja. Appelsinjuicen var skikkelig ferskpresset og den desidert beste vi fikk på hele turen. Kokka som hadde hånd om det hele lagde de nydeligste omeletter, og det øvrige utvalget holdt også høy klasse. Minna og Nils kom tuslende etter hvert, og etter frokosten gikk vi en liten tur for å se det nærmeste området rundt hotellet. Da vi kom til en papyrusbutikk som reklamerte med ”No hassel”, måtte vi bare inn å sjekke. Det var her innehaveren gav oss 30 % fordi vi kom uten guide. Det var deilig å kunne gå rundt og studere bildene uten kjøpemas, og enden på visa ble at vi kjøpte en del bilder her. Vi ruslet videre og stakk innom en ”veskebutikk”. Ryggsekken til Minna hadde røket, så hun ville ha noe nytt. Etter en del pruting ble det til at Else, Minna og Nils handlet litt av hvert, både presanger og nytteting.
Vi gikk tilbake til suiten med tingene, for vi skulle møte Mahmond ca. klokken ett for å ta en tur i Luxors handlegater.

Det ble en alle tiders tur. Vi spaserte rundt og stakk innom de stedene vi selv ville se uten å bli nevneverdig mast på. Først stakk vi innom en krydderforretning. Her koste Tom seg storlig og kunne spørre og grave om alt mulig. Vi endte opp med to kvaliteter safran, diverse karri, krydderblanding med 40 forskjellige krydder, førsteklasses hibiskus-te, blandingskrydder m/koriander og en blanding egypterne drakk mot forkjølelse og magetrøbbel. Neste stopp ble en butikk som førte egyptisk bomull i flere kvaliteter og utførelser. Else endte opp med to bluser, en hvit og en sort. Så havnet vi innom en stor ”souvinirkrimskramsbutikk”. Innehaveren Abdullah, en skikkelig egyptisk kremmer var virkelig i slaget og kom fram med mye rart, men vi var ikke helt i kjøpeform. Tom var imidlertid ute etter et backgammonbrett, og så var sirkuset i gang. Abdullah plukket fram flere brett, og Tom fattet interesse for et par av dem, men prisen var for stiv.. Dermed startet prutingen, og det hele utartet seg til mimikk og beklagelser, tilbud og mottilbud. Det må ha sett litt artig ut, for Nils holdt på å få kula av Toms bedrøvelige oppsyn. Prutingen tok tid, og underveis ble vi servert varm hibiskus-te. Tom og Abdullah kom til slutt fram til en enighet og avsluttet handelen med et håndtrykk. Og så er det altså slik at man blir ikke lurt i Egypt, man blir enige… At Tom betalte en del for mye for brettet, ja det er det vel liten tvil om, men altså, det var hans eget valg..
Neste stopp var en egyptisk uterestaurant. Vi lot Mahmond forklare oss litt om hva som var vanlig egyptisk mat og foretok bestillingen etter hans anvisninger. Maten var god og relativt rimelig. Underveis i måltidet snakket vi om løst og fast fra egyptisk og norsk hverdagsliv, noe som var tankevekkende både for Mahmond og oss. Han reagerte sterkt på norske bokostnader og strømpriser, men etter å ha vurdert lønnsnivå kontra prisnivå i våre to land kom vi fram til at realkostnaden ikke var så voldsomt forskjellig. Den største forskjellen ligger er nok at i Egypt er de rike så ustyrtelig rike, mens de fattige er virkelig fattige, i motsetning til i Norge hvor alt er mer jevnet ut. Gjennomsnittlig levestandard er i hvert fall lavere i Egypt. Det er et demokratisk land, men presidenten har reell makt, bl.a. er det forbudt å omtale presidenten på en negativ måte. Også Egypt er innimellom rammet av store korrupsjonsskandaler, bl.a. har Mubarak’s sønn misbrukt sin stilling grovt til egen berikelse.
Etter måltidet gikk turen til det Egyptiske mumifiseringsmuseet. Her fikk vi se mumier av mennesker og dyr, samt redskaper, kister og andre gjenstander som hørte med til prosessen. Museet var lite, og det var ikke mange turister der, så vi fikk god anledning til å se på gjenstandene i ro og fred.
Etter museumsbesøket var det å ta taxi tilbake til hotell Sheraton Luxor og gjøre oss klare for avreisen til Sharm el Sheikh. Flyavgangen var egentlig kl 22.15, men flyet var en time forsinket. Denne gangen skulle vi fly med en firemotors Airbus 340 med plass til 265 passasjerer. Ikke særlig god plass til bena, og spesielt ikke med en teit tysker i setet foran som forsøkte å lene setet sitt ”gjennom” Tom som satt bak. Flyturen tok ca en time, og igjen ble vi hentet og brakt til hotell Sheraton Sharm el Sheikh. ”Et gedigent hotell” var inntrykket vi fikk, og rom 131 og 132 stod klare da vi kom klokken 01.30. Vi sa godnatt og hoppet rett til køys.