På tur i Egypt, en reise i tid og kultur
Dag 12
Vil du se flere og større bilder? Klikk på linken for Alle bilder fra dag 12

Du kan laste ned beretningen som acrobat-fil til din egen maskin ved å høyreklikke på linken under her og velge "Lagre fil som". Filen inneholder tekst og bilder og er på 4,5 MB.
Egypt/Egyptreisebeskrivelse.pdf

Dag 12, fredag 25.mars, avslapning, Kairo, spasertur på byen, Langfredag.
Else og Tom våknet klokken 08.00. Benet til Tom verket og kneet var hovent. Musklene på oversiden av kneet var stein harde, så de hadde nok blitt overbelastet dagen før. Frokost-salen ble inntatt kl.08.30, og Nils og Minna kom mens vi var der.

Deretter undersøkte vi hvordan situasjonen var når det gjaldt utsjekking. Dessverre, hotellet var fullbooket og de trengte rommene. Dermed måtte vi sjekke ut klokken 12.00, og vi ringte Egyptreiser for å høre hvordan situasjonen var på flyfronten. Etter mye om og men ble det bestemt at vi skulle få plass på ettermiddagsflyet og skulle bli hentet klokken 14.00. Dette hørtes bra ut, så koffertene ble gjort klar før vi dro på stranda for å sole oss litt. Kl. 11.30 gikk vi inn og dusjet og skiftet for avreise.

Kl. 14.00 ble vi hentet i egen bil med skinnseter. Det tok 6 minutter til flyplassen, vi ble geleidet rett igjennom alle kontroller og var i avgangshallen kl.14.20. Flyet skulle gå kl.15.20. Dette var litt for kjapt etter Egyptiske forhold, så vi lurte litt på om det stod igjen 4 frustrerte passasjerer som ikke kom med flyet…

Flyet var 20 minutter forsinket, men tok seg godt inn og landet i Kairo klokken 16.30. Der stod representanten fra Egyptreiser og geleidet oss lynkjapt gjennom alt og ut i en hotelldrosje. Deretter tok det 40 minutter fra flyplassen gjennom tett trafikk til Grand Hyatt hotell ved Nilen. Hotellet så imponerende dyrt ut, og vi følte oss litt små da vi ankom. Else og Tom fikk rom nr 1048, Nils og Minna fikk rom nr 1256, begge med utsikt over Nilen.

Vi gikk en tur for å sjekke trafikken i Kairo, og for om mulig, finne et sted å spise. Var først innom Kairos versjon av ”Hard Rock Cafe” før veien ble lagt om ”downtown”, for der var det størst sjanse for å finne noe, iflg. vår kilde. Man skal ha godt mot, og god selvtillit når man skal krysse en vei uten gangfelt på egyptisk vis når det er 10 biler i bredden slik det var flere steder her. Vi hang oss på lokalbefolkningen uten å nøle, og merkelig nok, det gikk bra selv om det noen ganger var skummelt. Vi gikk langt og lengre enn langt. Det var mye å se på, masse liv, men vi fant ingen spisesteder som passet oss.

Tilbake på Grand Hyatt tok vi heisen til topprestauranten i 40 etasje. Men akk, der var det en kleskode som vi absolutt ikke matchet, så vi kom ikke inn. Da tok vi heisen ned til Food Court helt nede i plan med elvebredden. Her fant vi en Indisk restaurant. Bestillingen var vann, vin, suppe, hovedrett og dessert, og total sum ble 785 L.E. på oss fire. Ikke helt billig, så det var kanskje greit at vi ikke kom inn i topprestauranten.

Vi var ferdige med å spise kl 23.30 og det var køyetid. Natt, natt, sov godt, i morgen er det atter en utfluktsdag.

Temperaturen var forresten betydelig kjøligere i Kairo enn det vi hadde opplevd på resten av turen, ca. 21 grader om dagen, og bare ca 14 grader om kvelden og natten.