På tur i Egypt, en reise i tid og kultur
Dag 1
Vil du se flere og større bilder? Klikk på linken for Alle bilder fra dag 1

Du kan laste ned beretningen som acrobat-fil til din egen maskin ved å høyreklikke på linken under her og velge "Lagre fil som". Filen inneholder tekst og bilder og er på 4,5 MB.
Egypt/Egyptreisebeskrivelse.pdf

Dag 1, mandag 14. mars, Våler - Gardermoen - Kairo - Luxor
Vekkerklokken holdt et salig spetakkel klokken kvart over tre om natten. Uhu – for et ukristelig tidspunkt å starte en reise på, men det var ingen vei utenom. Flybussekspressen gikk fra Moss klokken kvart over fire, og flyet fra Gardermoen til Kairo skulle gå klokken kvart på åtte. Heldigvis visste vi ikke da at det skulle bli flere slike grytidlige morgener på våre utflukter i ferien. Slik kunnskap er det greit å få i små porsjoner etter hvert.

Minna og Nils hadde kommet kvelden før for å overnatte slik at vi kunne reise sammen. Skjønt - overnatte og overnatte.. Kan man kalle det ”overnatting” fra klokken ti om kvelden til tre om natta?

All pakking og klargjøring var gjort kvelden før, så etter en absolutt siste sjekk ble Jørgen vekket. Han skulle kjøre oss til Moss og gledet seg til å ha fritt spillerom over hus og bil i 14 dager. Han smilte og vinket da han forlot oss på bussholdeplassen. Det var lett snødrev og minusgrader, og heldigvis var bussen var i rute. Bussen ankom Oslo Lufthavn - Gardermoen kvart på seks, og vi kunne avansere mot ferien med syvmilsskritt.

Innsjekking og passkontroll var rene formaliteter, og Egypt Airs MS 3784 til Kairo stod og ventet på oss. Så -, kvart over åtte, bare 30 min forsinket, takset flyet ut på rullebanen og tok av mot Egypt. Klokken ble skrudd én time fram, for Egypt ligger en tidssone foran Norge.

Det var en rolig tur. Spesielt mye spennende er det heller ikke å se på i tolv tusen meters høyde. Fem timers tur pluss førtifem minutters sirkling over Kairo sittende i et trangt flysete gjorde noe med muskelmassen, og det var en støl og stiv gjeng som presset på for å komme av flyet og ut i friluft. En buss fraktet oss tre hundre meter til terminalen, og bagasjen kom omtrent samtidig med oss. Turistvisumet var fylt ut på flyet, passkontrollen gikk glatt, og dermed bar det inn i en ny buss. Guiden Karina fortalte at vi skulle få en liten omvisning og føle trafikken i Kairo litt på tennene før vi inntok lunsj på et egnet spisested.

Spisestedet viste seg av alle ting å være amerikansk, og lunsjen var grei. Minibanken på stedet ble testet, og den gav oss så mange egyptiske pund (LE) vi ville ha.

Nils og Tom ble stående å titte litt på trafikken. Den virket rimelig kaotisk, og det krydde av taxier. Taxiene i Kairo er svarte og hvite småbiler, og førerne reagerer på hvert minste signal fra mulige kunder. Vi lurte litt på hva som kom til å skje dersom vi tok hver vår taxi mot samme mål og lovet den som kom først fram 100 LE ekstra i bonus… Vi fikk ikke testet det ut, men det kunne blitt litt spennende.

Halv seks på kvelden dro gikk turen tilbake til flyplassen. Vi skulle med innenriksfly til Luxor hvor båtene for Nilencruiset lå. På flyplassen fikk vi vårt første egentlige møte med Egypts mange ”hjelpere”. De omtrent rev kofferten ut av hendene på folk for å ”hjelpe” dem til å legge koffertene på transportbåndet til sikkerhetsvaktenes røntgenkontroll av bagasjen. Dette skulle de deretter ha litt penger for. Når seks - sju slike overivrige hjelpere kjempet samtidig om å vise turistene hvor flinke de var, kan man kanskje tenke seg kaoset foran transportbåndet. Vi klamret oss fast til koffertene og sto tålmodig i kø og ventet til kaoset løste seg opp for så ubesværet å legge bagasjen på båndet uten hjelp. Innenfor i hallen var det et tilsvarende kaos, men ved å ta det rolig løste det meste seg opp, og vi kom dit vi skulle. Flyet til Luxor skulle gå klokken 20.00, men plutselig ble det opplyst at vi kunne komme med et fly klokken 19.00. All bagasje ble sjekket inn, folk fikk billetter i hytt og vær. Ni stykker av oss fikk ikke billett, og forklaringen var at det ikke var flere, og at vi måtte vente på åtte-flyet som planen opprinnelig var. Det var helt greit for oss, og vi slappet av i avgangshallen. Da vårt fly stod klart ble det fylt opp av småfulle dansker som gav blaffen i plassreservasjonene og som satt hvor det falt seg. Kabinpersonalet ordnet raskt opp i flokene, og flyturen til Luxor var snart overstått. Flyet landet klokken 21.00, og etter å ha hentet bagasjen som stod og ventet loset vår lokale guide oss ut i en buss som kjørte oss til cruisebåten, M/S Nile Ruby.

”Nilens Rubin” er en 5 stjerners cruisebåt, en av ca. 70 store cruisebåter som trafikkerer strekningen Luxor - Aswan en gang i uka. 72,5 meter lang og 14,5 meter bred gjør denne båten til en av de største på Nilen. Den ble satt i drift i år 2000.

Vår norske guide på båten, Arnfinn, ønsket oss velkommen, tildelte oss lugarene 316 og 318, informerte om tingenes tilstand, litt om planene for morgendagen og ønsket oss deretter en god natt.

Klokken 22.30 var vi endelig på lugaren og kunne pakke ut. Sengene ble utrolig fristende etter hvert, for det hadde vært en laaang dag, og klokken 24.00 gjorde Ole Lukkeøye jobben sin… suuukkk… puuhh…